Jelentősen megújult a színházi szakmák egyetlen országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezetének (SzíDoSz) országos vezetősége, miután a 2024. április 8-án, hétfőn megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget. A következő öt évben országos elnökként Savanyu Gergely, a soproni Petőfi Színház színművésze, a soproni alapszervezet elnöke irányítja a 17 fős elnökséget. A két országos alelnök Makranczi Zalán színművész, a szinkron alapszervezet alelnöke és Kovács Éva Rebecca színművész, a szabadfoglalkozású művészek alapszervezetének titkára lett. Az elnökségi tagok többsége is kicserélődött. Az új elnökség programjában az érdekképviseleti funkció megerősítése szerepel az első helyen.
Tisztelt Szakszervezeti Tag!
2022. június 28-án a Képzőművészek, Iparművészek és Művészeti Dolgozók Szakszervezete végre megtartotta tisztújító Küldöttgyűlését.
Százezer forint támogatást kap minden friss diplomás színész az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesülettől.
Ha gyermeke "tanulási problémára" vagy "viselkedési rendellenesség" miatt pszichiátriai szereket szed, és úgy érzi, hogy a gyermek állapota semmit sem változott vagy rosszabbodott emiatt, keresse az Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért Alapítványt. Az alapítványtól ingyenes tájékoztató kiadvány is kérhető a hiperaktivitás témájában.
Ha Ön vagy szerette segítségre számított a pszichiátrián, de ehelyett borzasztó tapasztalatai voltak (pl. bántalmazás, egészségkárosodás, gyógyszerfüggőség), hívja ingyenes jogsegélyszolgálatunkat!
A járvány miatt csak technikai közvetítéssel tudott összejönni december 7-én a Kongresszus által választott új Szövetségi Tanács, amelyben persze sok olyan kollégánk kapott újra bizalmat, akik már évek, évtizedek óta végzik ezt a munkát választóik töretlen bizalma mellett.
A testek felszínének esetleges állapotairól
Dátum: 2008. január 15., kedd, 14:01

Horváth Csaba és a Fortedanse január 24-én és 25-én újra föllép a Trafóban. A Lábán-díjas Nagyvárosi ikonok és az &Echó után A testek felszínének esetleges állapotairól a fiatal társulat ötödik darabja óriási kihívás elé állít koreográfust, zenészt és táncost egyaránt, hiszen a zenét kísérli meg a mozdulatok nyelvére lefordítani. Ne gondoljuk, hogy ezzel a lehetetlenre vállalkozik!
Az előadás a tánc zenei impulzusait igyekszik számba venni, az élő zenét a fizikalitás erőterébe vonni, a hangzást vizuális élménnyé alakítani. Egyfajta műfordítás ez két egyenrangú nyelv, zene és tánc között, amelyben hol az egyik, hol a másik nyelv kerül előtérbe, miközben láthatóan és hallhatóan múlik az idő, ütések koppannak lábosokon és olajos hordókon.
Az előadók között a magyar táncélet olyan jól ismert alakjait láthatjuk viszont, mint a mind a klasszikus balett, mind kortárs technikák területén nemzetközileg elismert Lőrinc Katalin, valamint Ladányi Andrea, aki hosszú éveken át Horváth Csaba alkotótársa volt a Közép-Európa Táncszínházban, jelenleg maga is társulatvezető. A koreográfus felkérésére izgalmas kalandra vállalkoznak és „kortárs vizekre” eveznek klasszikus képzettségű, ám kortárs technikákban is jártas táncosok. Horváth Csaba markáns és elmélyült munkáiban egyértelműen meghatározó a zene tudatos és analitikus megközelítése. Eddigi pályafutása során nemcsak a XX. századi zeneszerzés nagyjainak (Sosztakovics, Bartók) műveihez nyúlt, hanem olyan kortárs zeneszerzőkkel dolgozott együtt, mint ifj. Kurtág György. Új produkciójában Pusztai Gábor zeneszerzőt hívta közös munkára.
…mozgásérzékeny, fantáziadús, mesterien kivitelezett előadás.” (Králl Csaba, Criticai lapok)
Horváth Csaba a néptánc felől érkezett a kortárs világába, koreográfusi pályafutásának kezdetét a tíz évvel ezelőtt készült Duhaj című koreográfia fémjelzi. Előadóként a Honvéd együttestől Kovács Gerzson Péter TranzDanz formációján át számos produkcióban közreműködött, majd nyolc éven át a Közép-Európa Táncszínház koreográfusaként dolgozott, mielőtt 2005-ben megalapította saját társulatát, a Fortedanse-t.
A táncszakma berkein kívül, az elmúlt években gyakran hozott létre koreográfiákat kőszínházi előadásokban, többek között Zsámbéki Gáborral, Telihay Péterrel, Schilling Árpáddal, számos alkalommal Vidnyánszky Attilával, Szász Jánossal dolgozott együtt. Ami pedig a filmeket illeti: szereplőként is láthatjuk Jancsó Miklós legújabb filmjében.
Budapesten kívül két másik városhoz fűzi különleges munkakapcsolat: Oslóban immáron kétszer dolgozott a Norvég Színházzal (legutóbb a Hair-hez készített kortárs koreográfiát), míg Debrecenben a Csokonai Színház táncművészeti vezetője. Koreográfia/Choreography: Horváth Csaba Zene/Music: Pusztai Gábor zeneszerző/composer Szabó Mátyás – ütőhangszerek/percussions Fény/Light: Payer Ferenc Hang/Sound: Kondás Zoltán Videófilm / Video: Szöllősi Géza Jelmez/Costume design: Benedek Mari Színpadkép/Stage design: Horváth Csaba Táncolják/Performed by: Ladányi Andrea, Lőrinc Katalin, Kozmér Alexandra, Bajári Levente, Csonka Roland, Túri Lajos
Fotó: Karsay Katalin
Hozzászólás
Hozzászólások
|
|
Galéria
Fortedanse - Horváth Csaba: Kalevala
Fotó: Dusa Gábor
Bemutatkozó
Születtem 1942. jan. 14-én Kolozsváron. Apám ref. lelkész, anyám pedagógus volt. Ez utóbbi foglalkozást választottam én is később magamnak nem tudván azt, hogy „akit az istenek gyűlölnek, tanítóvá tették”. Iskoláimat Petrozsényban végeztem, innen ered a Petrozsényi ál-, illetőleg előnév. A marosvásárhelyi főiskolai évek után Nagyváradra kerültem. Nehéz évek voltak tele kenyérkeresési gondokkal, nacionalista megkülönböztetéssel. Tovább...
Anekdoták
Goethe még diák korában gyakran sétált a város határain kívül is. Egyszer egy keskeny ösvényen járt éppen, amikor a vele éppen rossz viszonyban álló diáktársa jött szembe.
Kiplingtől, a világhírű angol írótól egy táraságban megkérdezték, hogy szerinte kik kormányozzák a világot: a férfiak vagy a nők?
Aforizmák
„ Vannak gonosz emberek, akik kevésbé lennének veszedelmesek, ha nem volna bennük semmi jóság."
La Rochefoucauld
|
|